پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250836
از مغفول ماندن توان توليد محصولات عفاف و حجاب تا ضربه کاري به نجابت ايراني/ خودکفايي در توليد چادر مشکي؛ تا سه سال آينده
تاریخ انتشار : 1400/04/22 17:54:25
نمایش : 1119
باوجود مصرف ۹۰ ميليون متر مصرف چادر مشکي در کشور تنها ۱۵ميليون متر آن توليد داخل است؛ فشار سيستم بانکي مانع رشد توان توليدي محصولات عفاف و حجاب و منجر به وارد شدن ضربه کاري به فرهنگ و فعالان اين عرصه شده که با احياي کارخانه‌‌هاي نساجي و پوشاک مي‌توان تا سه سال آينده به خودکفايي در توليد چادر مشکي دست يافت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از صبح توس؛ امروزه حجاب و عفاف نه فقط يک نوع پوشش بلکه نوعي تفکر است که در عصر حاضر خاص جامعه زنان نيست بلکه مردان هم بايد با عفاف، پاسدار حريم نجابت ايراني و خانواده خود در همه ابعاد فردي و اجتماعي باشند.

مسئله حجاب نه فقط در ايران بلکه در تمام ملل دنيا يک امر کاملا مسجل، باسابقه و تثبيت شده است همان طوري که در بين همه پيروان اديان مختلف حجاب رواج داشته است و بايد قبول کرد که اين زنان در جايگاه مادران و همسران بودند که زمينه ساز رشد، نبوغ و تربيت افراد انقلابي شدند.

پيرو اهميت دوچندان اين فريضه مهم در گام دوم انقلاب و رفع موانع از مسير تحقق اهداف آن در اين گزارش به چيستي و تعاريف عفاف و حجاب از کلام قرآن، تأثيرات آن بر بنيان جامعه و خانواده و موانع توليد محصولات عفاف و حجاب و همچنين اهميت رعايت عفاف و حجاب پرداخته شده است.

حجت‌الاسلام مهدي شريعتي تبار، کارشناس مسائل مذهبي در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: دو مقوله عفاف و حجاب در فرهنگ ديني، قرآني و اسلامي، مورد توجه قرار گرفته است به طوري که در برخي احاديث از عفاف به عنوان برترين و بهترين عبادات ياد شده است.

وي افزود: عفاف همان حالت باطني است که فرد را در خصوص قوه شهوت کنترل مي‌کند و اجازه نمي‌دهد فرد دچار لجام گسيختگي شود از طرفي فرد را از افراط و تفريط در اين مقوله باز مي‌دارد و او را به سوي راه‌هاي عقلاني و شرعي جهت برطرف کردن اين نياز سوق مي‌دهد.

حجت‌الاسلام شريعتي تبار تصريح کرد: حجاب نيز همان پوشش ظاهري است که تجلي آن در سطح باطني، خود را به‌صورت حجاب کامل مردان و زنان نمايان مي‌کند.

عفاف و حجاب تأثير مستقيمي بر استحکام بنيان خانواده دارد

اين کارشناس مسائل مذهبي با اشاره به اينکه عفاف و حجاب تأثير مستقيمي بر استحکام بنيان خانواده و پاک‌سازي جامعه از پليدي‌ها دارد، گفت: در آيات و روايات تأکيد فراواني بر اين دو مقوله شده است به عنوان مثال در آيه 31 سوره نور آمده است «و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را (از هر نامحرمي) فرو بندند و پاک‌دامني ورزند و زيورهاي خود را آشکار نگردانند» همچنين در جاي ديگر از قرآن علاوه بر توصيه به حفظ عفاف و حجاب، آن را باعث حفظ و نجات جامعه دانسته است.

عفاف و حجاب باعث بالا رفتن سطح بهداشت رواني مي‌شود

وي يادآور شد: رعايت عفاف و حجاب در جامعه باعث بالا رفتن سطح بهداشت رواني در جامعه و خانواده مي‌شود از طرف ديگر رعايت نکردن عفاف و حجاب باعث بر هم خوردن بهداشت رواني جامعه و خانواده‌ها مي‌شود.

نمي‌توان يک ارگان خاص را در خصوص مشکلات فرهنگي مقصر دانست

حجت‌الاسلام شريعتي تبار با تاکيد بر اينکه بسياري از اختلافات و مشکلات خانواده که منجر به نابودي بنيان خانواده و طلاق مي‌شود ريشه در رعايت نکردن عفاف و حجاب دارد، عنوان کرد: معضلات و مشکلات فرهنگي، اسلامي و ارزشي در جامعه حاصل کم‌کاري بسياري از ارگان‌ها و دستگاه‌هاي مختلف است و نمي‌توان يک ارگان خاص را در خصوص مشکلات اين‌چنيني مقصر دانست.

اين کارشناس مسائل مذهبي خاطر نشان شد: نمي‌توان موضوعات فرهنگي، اقتصادي و حتي سياسي جامعه را از هم جدا دانست زيرا هر يک از اين‌ها بر هم تأثير مستقيم و غيرمستقيمي مي‌گذارند به عنوان مثال وقتي مسئولان ما در بخش مسائل سياسي اخلاق را رعايت نکنند اين رفتار و ميزان توجه و تعهد آن‌ها به ارزش‌هاي ديني، فرهنگي، انساني و فرهنگي تأثير مستقيمي در رفتار و فرهنگ مردم در سطوح مختلف مي‌گذارد و عاملي براي بروز ناهنجاري‌ها مي‌شود.

وي افزود: متوليان فرهنگي جامعه از حوزه علميه، آموزش‌وپرورش، صداوسيما، وزارت فرهنگ و ارشاد گرفته تا هنرمندان و ديگر متوليان فرهنگي همه و همه در خصوص مشکلات اجتماعي حال حاضر جامعه مقصر هستند و نمي‌توان تنها يکي از آن‌ها را مقصر دانست.

تعاليم قرآني و اسلامي به‌درستي در جامعه تبيين نمي‌شوند

حجت‌الاسلام شريعتي تبار مطرح کرد: تعاليم قرآني و اسلامي در صورتي که به‌درستي در جامعه تبيين شوند جامعه پذيراي آن‌ها است و اگر امروز شاهد معضلاتي در خصوص عفاف و حجاب و ديگر مشکلات فرهنگي هستيم نشان دهنده اين است که تعاليم قرآني و اسلامي به‌درستي در جامعه تبيين نشده است.

در ادامه غلامرضا حسن‌پور، رئيس سازمان بسيج اصناف کشور در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: پس از ۸ سال تعطيلي کارخانه توليد پارچه چادر مشکي در خوانسار همتي شد و با حمايت مسئولان سال ۹۹ اين کارخانه به چرخه توليد بازگشت و توليد انواع پارچه روسري و چادر مشکي را آغاز کرد.

روند کاهشي قيمت پارچه هاي خارجي با احياي کارخانه چادر مشکي خوانسار

وي با اشاره به توليد محصولات با کيفيت تر از گذشته توسط اين کارخانه براي عرضه در بازار با قيمت مناسب افزود: پس از راه اندازي مجدد کارخانه توليد چادر مشکي خوانسار، قيمت پارچه هاي خارجي که به شدت در حال گسترش بودند روند کاهشي گرفته است و اين از توفيقات روحيه بسيجي است.

رئيس سازمان بسيج اصناف کشور گفت: اين کارخانه مشکلاتي مانند انشعابات آب و گاز دارد که در پي رفع اين چالش ها براي کارخانه هستيم و در برخي از شهرها مانند قزوين با همين روحيه توليد داخلي کارخانه چادر مشکي در مرحله احداث است و از بخش خصوصي نيز افرادي تمايل پيدا کرده اند که بتوانند در زمينه رفع نياز چادر مشکي کشور اقدام کنند.

مصرف ۹۰ ميليون متر چادر مشکي در کشور

وي با اعلام اينکه در کشور ۹۰ ميليون متر مصرف چادر مشکي وجود دارد که بر اساس آمار تنها بين ۱۰ تا ۱۵ ميليون متر در کشور توليد مي شود افزود: با توليدات داخلي مي توان از خروج ارز کشور جلوگيري شود و حتي صادرات اين محصول مهم را در زمينه عفاف و حجاب رقم بزنيم.

حسن‌پور با تأکيد بر اين مطلب که علاقه مندان بايد با کيفيت و فيمت مناسب تر بتوانند محصولات عفاف و حجاب را تهيه کنند ادامه داد: افرادي که ادعا داشتند واکسن نمي توانيم توليد کنيم، ادعا داشتند که کشور توان توليد پارچه چادر مشکي را هم ندارد که متاسفانه افراد غرب زده هستند که با واقعيات جامعه آشنايي ندارند.

 

وي افزود: حاضر هستيم زمينه مشاهده اين دستاوردها و توليدات داخلي براي علاقه‌مندان و کساني که به توليد بومي اعتقاد ندارند فراهم کنيم تا ظرفيت‌ها را مورد مطالعه و بررسي قرار دهند و معتقديم اين امکان وجود دارد که با استفاده از فناوري نانو از محصول مشابه داخلي نيز چادر مشکي باکيفيت تر توليد داشته باشيم.

رئيس سازمان بسيج اصناف کشور با اشاره به دستيابي و استفاده از تکنولوژي چادرهاي ضدآب ساخته شده و ساير اقلام حجاب و عفاف تصريح کرد: مسابقه طراحي لباس کار مخصوص بانوان با ويژگي هاي اسلامي ايراني که در محيط واحدهاي تجاري فعاليت دارند برگزار شد و بيش از ۵۰۰ طرح از سراسر کشور دريافت و به نمايش گذاشته خواهد شد.

اهميت توجه به بخش طراحي محصولات عفاف و حجاب

وي با بيان اينکه توليد اين لباس در دستور کار است ولي بخش طراحي داراي اهميت است که مورد استقبال مردمي واقع شود افزود: پيگيري برپايي نمايشگاه عفاف و حجاب در اوايل ماه محرم انجام شده که دستاورد بزرگي است.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: شرکت هاي داخلي فعال در عرصه عفاف و حجاب بايد در راستاي تأمين بيش از ۷۰ ميليون متر چادر مشکي برنامه ريزي کنند و سرمايه گذاري در صنعت نساجي انجام شود.

وي افزود: از برنامه هاي سه ساله بسيج اصناف در زمينه جهش توليد همين موضوع است که ظرف سه سال آينده به خودکفايي در توليد چادر مشکي برسيم.

خودکفايي در توليد چادر مشکي ظرف سه سال آينده

رئيس سازمان بسيج اصناف کشور ضمن انتقاد از اينکه فشار آوردن سيستم بانکي به برخي شرکت هاي توليدي از مهم ترين معضلات است گفت: کارخانه توليدي تعطيل در کشور فراوان وجود دارد که در استان هاي مختلف با همکاري بسيج مي توان در سال مانع زدايي اين موانع برطرف شود بر همين اساس از برنامه هاي اصلي بسيج اصناف توجه به بخش نساجي و پوشاک است که سرمايه کلاني لازم ندارد و اشتغالزايي بالايي در پي خواهد داشت.

وي افزود: ظرفيت نساجي کشور عقبه تاريخي و فني چند هزار ساله دارد و بايد اين صنعت احيا شود.

حسن‌پور اظهار کرد: طرحي در بازار با عنوان تکريم عفاف و حجاب در دست اجرا است که همکاري بازاريان در اين شبکه اقتصادي و تشويق افراد محجبه به گسترش فرهنگ عفاف و حجاب خواهد انجاميد لذا جامعه افراد حفظ کننده حجاب را تشويق خواهد کرد و جامعه صنفي به پوشش اسلامي احترام ويژه خواهند گذاشت.

 

دکتر جعفر شاهرخي، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با صبح توس، در رابطه با اهميت رعايت عفاف و حجاب از زواياي مختلف اظهار کرد: موضوع عفاف و حجاب جزء مباحث چند بعدي است که البته در جامعه ما به مباحث جنسيتي ختم مي‌شود. اولين اثري که توجه به حجاب، عفت و حيا در جامعه مي‌گذارد انسان را از چارچوب گناه دور مي‌کند.

وي با اشاره به اينکه افراد جامعه با کسب حجاب اخلاقي، خانواده و حسي جامعه را براي بهتر زيستن تمرين مي‌دهد چرا که عفاف و حجاب افراد را به سمت شئونات زندگي سوق مي‌دهد، گفت: حجاب در اسلام يعني مسلمان از گناهاني از جمله دروغ، غيبت و ريا پرهيز کنند و وقتي آدم به اين فکر کند در جامعه گناهان کمتر مي‌شود.

شاهرخي خاطر نشان شد: اگر در جامعه خودنمايي و اتهام نباشد به جامعه آرماني افلاطون تبديل خواهد شد و با توجه به آفاتي که در حوزه اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي و اقتصادي رخ ميدهد ضرورت تبيين درست مقوله عفاف و حجاب بيشتر حس مي شود.

اين جامعه‌شناس ادامه داد: غفلت افراد از عفت در گفتار و رفتار، اعتماد اجتماعي را کاهش داده و همه اين اتفاقات به واسطه عدم شناسايي حد کافي و مناسب عفاف و حجاب  توسط افراد در جامعه رخ مي‌دهد.

وي اظهار کرد: ما در گفتار چيزي را مبينيم که در رفتار نميبينيم لذا در تربيت کودکان تأثير گذار خواهد بود چراکه کودک به رفتار شما نگاه مي‌کند نه به گفتار شما از اين رو والدين بايد عفاف و حجاب و ديگر مقوله هاي تربيتي را ابتدا در خود نهادينه کنند و با رفتار خود به فرزندانشان بياموزند.

شاهرخي يادآور شد: ازدواج در جامعه امروزي کشورمان نيازمند آموزش تخصصي است چرا که جوانان ما از نگاه فرهنگي در بحث ازدواج غافل هستند از همين رو، عفاف و حجاب بايد از اولويت‌هاي اول معيار ازدواج افراد باشد.

اين جامعه‌شناس تصريح کرد: تحکيم بنيان خانواده با افزايش سطح پذيرش عفاف و حجاب علاوه بر دست يابي افراد به خصايص شخصي‌شان باعث مي‌شود تا کودکان از خانواده نيز در راه صحيح و معين شده گام بردارند.

وي خاطر نشان شد: اينکه نتوانسته‌ابم به يک الگو قابل اشاره‌اي در زمينه عفاف و حجاب دست يابيم نشان از ضعف متوليان فرهنگي ماست و زماني که بحث فرهنگي به ميان مي‌آيد متأسفانه افراد غيرمتخصص نيز اظهارنظر مي‌کنند اما بايد توجه کنيم که موضوعات فرهنگي به افراد متخصص نياز دارد.

شاهرخي با اشاره به اينکه بحث عفاف و حجاب بايد به‌عنوان يک بحث نهادينه در جامعه پذيرفته شود، گفت: متأسفانه همخواني بين دستگاه‌هاي متولي فرهنگي و آموزش ما در خصوص عفاف و حجاب وجود ندارد و نسل جوان ما در سيستمي رشد پيدا مي‌کنند که اين رشد، رشد متوازني نيست و هيچ‌گونه توازني بين انديشه، آموزش‌ها و تعاليم و چگونگي رفتار در جامعه که ما مي‌آموزيم وجود ندارد و ميان آموزه‌هاي ديني و اخلاقي ما و آموزه‌هايي که در مدارس آموزش مي‌دهند تفاوت وجود دارد که اين تفاوت‌ها مشکلات فراواني را در جامعه به وجود مي‌آورد.

ضرورت توجه بيشتر تشکل‌هاي مطالبه‌گر به موضوع عفاف و حجاب

اين جامعه‌شناس تصريح کرد: بايد بگوييم که سيستم آموزشي ما ايرادات فراواني دارد و تشکل‌هاي مطالبه‌گر ما به‌درستي عمل نکرده‌اند و ساليان اخير آن‌قدر اين تشکل‌ها درگير مشکلات معيشتي بوده‌اند که ديگر نتوانسته‌اند به مشکلات فرهنگي همچون عفاف و حجاب بپردازند و آن را از دستگاه‌هاي متولي مطالبه کنند.

پرورش قرباني آموزش شده است

وي يادآور شد: آموزش و پروش ما متأسفانه بيشتر به مقوله آموزش پرداخته است تا به موضوع پرورش و مي‌توانيم بگوييم پرورش که جايگاه بسيار مهمي دارد قرباني آموزش شده است اين در حالي است که ما بايد وزارت پرورش و آموزش داشته باشيم بدين معني که پرورش بر آموزش مقدم است.

لزوم بازنگري در خصوص تعريف عفاف و حجاب

شاهرخي تأکيد کرد: بايد بازنگري در خصوص تعريف عفاف و حجاب داشته باشيم و اينکه هميشه نوک پيکان را در اين خصوص تنها به سمت پوشش افراد ببريم اشتباه است و ما بايد روي عفاف و حجاب رفتار، گفتار و بينش افراد کار کنيم زيرا تا زماني که نتوانيم انديشه و نگرش افراد را نسبت به عفاف و حجاب تغيير دهيم و مقوله عفاف و حجاب را در افراد نهادينه کنيم نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم افراد عفاف و حجاب را پوشش خود رعايت کنند.

اين جامعه‌شناس بيان کرد: به دليل اينکه متوليان فرهنگي جامعه ما بحث عفاف و حجاب را به‌درستي بيان نمي‌کنند مردم علاقه چنداني نسبت به آن نشان نمي‌دهند و در واقع در جامعه بايد اين موضوع جا بيفتد که حجاب و عفاف، تمام شئون زندگي مانند عفاف در گفتار، عفاف در اعمال را در بر مي‌گيرد و مختص پوشش افراد نيست.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html